01 Disember 2011

Apabila emosional melanda diri


Assalamualaikum kepada semua pengunjung blog MamaSyaidah....
Entri kali ini aku nak cerita pasal emosional. Korang tentu tahu apa itu emosional kan. Nanti sat aku pi google maksudnya kejap bagi yang tak tahu. Definisi emosional adalah cenderung memperlihatkan emosi atau bertindak mengikut perasaan. So, entri kali ni aku nak cerita la pasal emosional ni. Apabila kita dalam keadaan tertekan kita akan cenderung untuk emosional walaupun kepada perkara yang remeh temeh. Kebanyakan orang mesti mengatakan bahawa selalunya yang emosional ni kebanyakannya adalah orang perempuan. Jangan tak tahu lelaki pun kadang-kadang ada emosionalnya apabila berlaku sesuatu kepada diri yang menyebabkan tekanan atau steress. Perasaan emosional ini boleh dielakkan dengan pelbagai cara dan kaedah. Antaranya adalah kita luahkan segalanya tekanan dan perasaan kita ketika itu dalam sehelai kertas...nak berhelai2 pun tak pe, tak derhaka pun. Luahkan segala-galanya apa yang terbuku, lepas tu tarik nafas dalam-dalam (ni biasa aku buat bila dalam keadaan sedih dan stress). Selesai semua tu, mesti korang akan lega sedikit dan lepas tu apa lagi, tak reti-reti, ambik la air sembahyang...buat sembahyang sunat ke atau kalau belum sembahyang fardhu, tunaikanlah solat tu. Lepas tu tadahlah tangan, berdoalah pada Nya, mengadu pada Nya kerana DIA tidak pernah tidak mendengar luahan dan rintihan hambanya. Menangislah jika itu dapat melegakan kita. Aku percaya lepas korang buat semua ini, semua tekanan dan perasaan yang mengganggu emosi korang tu akan hilang dengan sendirinya dan korang akan merasa lega sangat. Insyaallah... Allah tidak pernah melupakan kita hamba-hambanya, cuma terkadang kita yang sering alpa. Tekanan atau stress juga merupakan ujian daripada Allah SWT untuk menguji hambanya agar kita tidak lalai dan lupa apabila di waktu senang kita. 

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik