02 Disember 2011

Apa ada di tingkap itu!!


Assalamualaikum kepada yang melawat blog mamasyaidah. Terima kasih kerana sudi melawat...sila jemput minum kopi..hehe.

Okay untuk entri kali ni aku nak share satu artikel yang diberikan oleh kawan aku yang sumbernya dari mana dia pun tak pasti. Ceritanya begini;

Suatu hari ada sepasang pasangan suami isteri yang baru berkahwin berpindah ke satu kawasan penempatan baru. Keesokan paginya semasa pasangan ini sedang menikmati sarapan pagi, si isteri terlihat jirannya sedang menyidai pakaian di ampaian. Si isteri mengatakan kepada suaminya, "tengok tu, pakaiannya tidak dicuci dengan bersih. Nampaknya jiran kita ini tidak pandai mencuci baju dengan betul. Mungkin dia perlu mencari sabun yang lebih baik dan berkualiti". Suami yang mendengar hanya mendiamkan diri.

Hampir setiap hari, apabila si isteri melihat jirannya menyidai pakaian, dia akan memberikan komen yang sama kepada suaminya. Sehinggalah sebulan kemudian, pagi tersebut si isteri terkejut melihat pakaian yang disidai oleh jirannya sangat bersih dan putih. Lalu si isteri pun berkata kepada suaminya, "tengok! jiran kita dah belajar cara yang betul untuk mencuci pakaian. Siapa agaknya yang mengajar dia kan?" kata si isteri kepada suami kehairanan.

Si suami membalas, "saya bangun awal pagi ini dan bersihkan cermin tingkap kita yang kotor ini"!. Si isteri terdiam mendengar kata-kata suaminya.

Nampak tak bagaimana perkara ini boleh berlaku dan sememangnya sering berlaku kepada kita. So, moral daripada cerita ini adalah sebelum memberikan apa-apa kritikan adalah lebih baik kita lihat diri kita dahulu dan bukannya hanya mencari kesalahan atau sesuatu yang tidak kena pada orang lain. Jangan menilai pada pandangan mata kasar kita yang belum tentu ianya betul atau pun tidak.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik