13 November 2011

Raksasa Kejar Ibu!!


Ini lukisan anak aku Syaidah umur 5 tahun. Saje aku nak masukkan dalam blog aku sebagai kenangan terindah. Syaidah lukis gambar ni waktu malam jam 12 tgh malam, masa semua orang dah mengantuk dan aku terpaksa menunggu untuk melayan kerenahnya. Siap aje dia lukis, dia tunjuk pada aku dan dengan bangganya bertanya "ibu, cantik tak adik lukis"...aku jawab acuh tak acuh je.."mmm cantik..(dlm hati sebenarnya tak cantik pun)" nampak sangat aku tak ikhlas puji lukisan dia...tapi yang pastinya aku dah mengantuk.

Syaidah tanya lagi "ibu, tak nak tahu ke adik lukis apa sebenarnya"...aku pun jawab "ok la, adik cerita dengan ibu, apa lukisan adik ni" . Dia jawab, "ini ibu" sambil menunjuk gambar orang lidi tu, "yang ni raksasa, ada dua raksasa" sambil menunjuk pada lukisan yang macam tapak kaki besar..dalam hati aku raksasa rupanya benda tu, tapi apa kena mengena dengan aku ni.. Syaidah meneruskan lagi ceritanya, "raksasa ni tengah kejar ibu, ibu lari kuat kuat sebab takut kena pijak dengan raksasa ni. Kereta ibu pun tertinggal tapi dah penyek kena pijak dengan raksasa" sambil menunjuk kepada lukisan kereta yang dah penyek...dlm hati aku ooo kereta rupanya..aku pun tanya lagi, lepas ibu lari ibu pegi mana?

Dia jawab " pegi mana lagi, masuk bilik la...ibu tu dah ngantuk, macam adik tak tahu...masuk bilik raksasa dah tak kejar dah..." aku gelak je dengan celotehnya dan menjawab "tahu pun ibu dah ngantuk, jom pi tidur". Dia dah masuk bilik, aku tersenyum sendiri, tinggi imaginasi anak aku ni. Aku lekatkan gambar yang dilukisnya pada pintu peti ais agar dia tahu bahawa lukisannya dihargai.

Anak-anak kita akan merasa dihargai apabila kita tahu menghargai setiap kreativiti mereka. Biarkan mereka meluahkan kreativiti mereka dengan apa cara sekali pun dan jangan sekali-kali membunuh kreativiti yang ada pada anak-anak kita.

Berbalik pada anak aku syaidah, setiap hari sentiasa ada lukisan baru untuk aku dan dari masa ke semasa dia sudah pandai bermain dengan bentuk dan warna. Setiap kali ada lukisan baru, pasti aku akan lekatkan pada pintu peti ais dan lukisan lama digantikan dengan lukisan baru yang Syaidah lukis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik