19 November 2011

'Falling Dino' is getting better

Assalamualaikum kepada semua teman-teman bloggers. Terima kasih sebab sudi menjengok belog kita yang tak seberapa ni and TQ jugak atas kata-kata semangat dari kalian. Ingat tak entry aku sebelum ni mengenai kucing yang jatuh dari tingkat 7 pejabat aku yang lalu.  Tajuk entry tu adalah "Berpantang Maut Sebelum Ajal"  . Ini aku nak ceritakan keadaan kucing ni yang aku dan anak-anak namakan "Falling Dino" or Dino. Alhamdulillah Dino masuk hari ke 3 selepas jatuh semakin baik. Kronologi cerita Dino ni begini
Tarikh 17/11/2011 dia jatuh dari tingkat 7 kawan aku Aslinda bawa ke klinik haiwan dan dimaklumkan keadaannya memang serius agak susah untuk pulih dan kalau nak tahu lanjut doktor suruh lakukan Xray . Kemudian 18/11/2011 aku bawa ke klinik haiwan di puchong untuk xray Dino. Berikut adalah hasil Xray Dino.
Gambar Xray Dino menunjukkan kaki sebelah kirinya patah, tulang belakang retak, pundi kencingnya bengkak dan hatinya juga membengkak. Doktor cakap memang serius dan kalau buat surgery pun hanya untuk kakinya sahaja tetapi tak boleh jamin dia boleh survive.
Aku akur dengan apa yang dikatakan oleh Doktor, tapi aku yakin Dino boleh selamat sebab dia kucing yang kuat semangat dengan doa kawan-kawan aku yang lain terutama penyelamatnya Aslinda yang sentiasa bertanya mengenai keadaannya. Aku bawa dia pulang dan aku serta anak-anak nekad untuk menjaganya hingga pulih. Korang nak tahu tak apa yang aku bagi si Dino ni minum? Selain ubat 'pain killer' yang diberi doktor aku bagi dia minum Jus Mona Vie 3x sehari. Actually start bagi masa dia mula-mula diselamatkan lagi. Sape nak tahu jus Mona Vie tu apa haaa ni gambarnye..(bukan promote tau) tapi Allah sendiri suruh kita berikhthiarkan. Selainnya serah pada DIA yang Maha Esa. 
Alhamdulillah, hari ni 19/11/2011 aku lihat Dino sudah semakin baik. Dia dah boleh bangunkan badannya, walaupun dari bahagian pinggang ke bawah tidak boleh digerakkan. Dino sudah boleh menjilat-jilat badannya dan paling best siap boleh tengok bola dengan kami semua. Bising mulutnya sebising kami sekeluarga menonton bola. Ni aksi Dino tengok bola.
Kami sekeluarga seronok sangat dengan perkembangan positif yang ditunjukkan Dino. Dia pun tak sabar-sabar nak gerakkan kakinya walaupun tak boleh gerak lagi. Dino memang kucing yang kuat semangat. Aku berharap Dino akan sembuh dengan sepenuhnya dan boleh kembali normal seperti kucing lain. 
Apa yang nak aku nyatakan di sini adalah, kasih sayang  kita kepada sesuatu yang kita sayang walaupun binatang mampu untuk menyembuhkan dan menjadi motivasi serta semangat kepada mereka. Selain itu, walaupun hanya seekor binatang mereka berhak untuk hidup tetapi kenapa ada yang sanggup membuang bayi seolah-olah menganggap urusan mencabut nyawa di tangan mereka. Fikir-fikirkanlah jangan dosa berzina ditambah dengan dosa membunuh pula. Setiap sesuatu itu ada jalan penyelesaiannya dan sekiranya tidak mahu dosa ini dilakukan, teguhkan iman dan berpeganglah kepada tali Allah.

Wallahualam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik