17 November 2011

Berpantang maut sebelum ajal!


Inilah yang dikatakan berpantang maut sebelum ajal. Hari ni aku dan kawan-kawan tengah sibuk dok mengemas dokumen-dokumen di pejabat untuk berpindah ke pejabat baru. Tengah dok berkemas memang kami ada dengar bunyi kucing mengeoww...tengok-tengok kucing tu ada dekat tangga kecemasan, mana sesat pun tak tahu. Oh lupa nak cerita, pejabat kami ni di tingkat 7, bangunan di KL. 

Masa makan tengah hari, sorang kawan aku ni berniat baik nak bagi kucing ni makan...tapi bila kawan aku pegi dekat-dekat, entah macam mana kucing ni melatah agaknya sebab terkejut, dia melompat melepasi koridor terus terjun ke bawah dari tingkat 7. Apa lagi menjerit la kengkawan aku yang pompuan-pompuan ni. Kami tengok dari tingkat 7 tu, kucing ni jatuh atas atap tingkat bawah sekali dan tak bergerak. Ingatkan dah arwah, tapi 20 minit lepas nampak dia cuba angkat kepala berpusing, eh masih hidup lagi kucing ni. Kawan aku pegi ke bawah ambik kucing ni bawak naik atas. Nak bagi CPR pun mana boleh sebab belum lagi belajar untuk CPR kan kucing ni.

Aku kesian dengan kucing ni..aku teringat pembantu rumah aku pernah bawak kucing yang jatuh dari tingkat 3 ke dalam rumah kami. Kucing tu jatuh dari tingkat 3 terus jatuh atas simen. Nazak sungguh kucing tu aku tengok, suara pun dah tak de, tapi pembantu rumah aku bagi ubat dan cuba urutan pada kucing ni dan balut dengan bandage. Aku sangka nyawa kucing tu mungkin tak lama bila tengok pada keadaannya, tapi syukur setelah 3 bulan dalam jagaan maid aku, kucing tu sihat dan boleh melompat-lompat lagi. At last tinggalkan rumah kami sebab dah ada kucing jantan dok panggil....

Berbalik pada kucing ni tadi, lepas kawan aku bawak ke klinik dan bawa semula ke pejabat aku try balut bahagian perut sampai kaki dia, sorry la balutan mak tak kemas nyah...tak pe lah janji keadaan dia tak teruk sangat. Habis waktu kerja, kawan aku kata nak cuba bawak ke klnik haiwan B pulak, mana tau kalau boleh diberi rawatan pulak. Aku call kawan aku, dia beritahu doktor kata bahagian kaki dia tak patah tapi takut bahagian pinggang. Dah diberi ubat pun, pain killer katanya. So, aku cakap dengan kawan aku sekiranya dia tak dapat nak jaga kucing tu or tak de orang yang boleh jaga, pembantu rumah aku yang bersedia untuk menjaga kucing tu sampai baik. Insyaallah kami ambik tanggungjawab menjaga kucing ni. Semoga kucing ni selamat dan akan sihat dengan sempurna di bawah kami. Aku yakin kucing ni diberi kesembuhan oleh Allah SWT sebab nampak semangat kucing ni kuat. Apa-apa pun hanya Allah yang Maha mengetahui.

Wallahualam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik