20 November 2011

Kenapa mesti "kalau-kalau"


Assalamualaikum dan selamat malam untuk semua. Entri kali ni aku nak sentuh pasal andaian. Korang selalu tak terjadi macam ni pada diri korang. "Aku rasa aku tak boleh buat kerja ni, susah, kalau tak berjaya nanti macam mana...semua orang akan pandang rendah pada aku" atau pun seperti ni "Aku malu la nak cakap depan orang ramai, aku darah gemuruh, kalau aku tersalah cakap macam mana..malu tau".

Nampak tak andaian yang selalu kita letak dalam minda kita. Itu hanya beberapa contoh yang selalu kita jumpa. Banyak lagi perkara yang selalu kita buat andaian yang menyebabkan secara tidak langsung minda kita akan tertutup. Mengapa kita sering nak mengandaikan sesuatu yang belum kita cuba atau lakukan. Hati kita sering didengarkan dengan perkataan "macam mana kalau tak berjaya, macam mana kalau dia tak nak dan banyak lagi dengan kalau-kalau.

Bersikap tenang dan latih minda dan fikiran kita dengan sesuatu yang positif. Jangan sesekali mengandaikan sesuatu yang negatif terlebih dahulu sebelum kita melakukannya. Asah minda untuk berfikir positif. Banyakkan mendengar perkara yang bersifat motivasi kerana ini akan meningkatkan tahap motivasi kita untuk melakukan perkara yang kita anggap sukar sebelum ini.

Kita adalah apa yang kita fikirkan. Jika kita fikir kita tidak boleh melakukannya memang itulah yang berlaku. Sekiranya kita berfikiran positif, minda kita positif secara automotik ia terpancar pada wajah kita dan keyakinan diri kita akan meningkat. Sebelum kita nak melakukan sesuatu yang belum pernah kita lakukan, dapatkan maklumat dan pemahaman berkaitan perkara tersebut. Bila melakukannya sentiasa fokus dan insyaallah hasilnya nanti tentu lebih baik bahkan cemerlang.

Ingatlah, kita adalah apa yang kita fikirkan.

Wallahualam.

Published with Blogger-droid v2.0.1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik