13 April 2011

Ikan Masak Tauchu


Hari ni balik kerja dok intai dalam peti ais ada lagi ikan 6 ekor, sok boleh lah gi pasar beli pulak bagi memenuhkan balik peti ais aku ni, maklumlah dh 2 minggu aku dok balik opis gelap sampai tak nampak matahari...hari ni agak awal sikit...terus teringat nak buat ikan masak tauchu...ha ni la resepinye:

 


Ikan Masak Tauchu

6 ekor ikan (apa-apa ikan je la yg korang rase sedap dimakan...aku guna ikan kembong je..tu je yg ada dlm peti ais..hehehe)
1 peket tauchu (ada jual kat kedai peket kecik..aku tumbuk dulu ngan cili api...saje nk bg lain sikit)
2 biji bawang besar (hiris bulat ke...bersegi pun boleh je..)
2 biji cili besar (tak kira la merah/hijau..belah 2)
2 ulas bawang putih-dihiris
2 ulas bawang merah-dihiris
5 biji cili padi (tumbuk ngan tauchu tu tadi..)
1 inci halia-dihiris (kalau nak letak, tapi aku tak letak sebab anak2 tak suke)
1 1/2 cawan air (ikut kalau nk berkuah byk letak le 2 cawan ke...jgn byk sgt nanti jd gulai kawah le pulak)
sedikit air asam jawa
garam secukup rase

Cara-caranya:-

Ikan bersih macam biasa letak garam n kunyit dan goreng hingga masak. Angkat dan ketepikan... masukkan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan merah sehingga naik bau. Masukkan tauchu yang dah ditumbuk dengan cili padi, halia, sedikit asam jawa dan air. Masak sehingga mendidih dan kemudian masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Biarkan sekejap and then masukkan bawang besar dan cili merah/hijau...tunggu sekejap, lepas tu boleh angkat dan hidangkan....

Selamat mencuba....

5 ulasan:

  1. Amboi sedap tu Leha oii...aku lum pernah wat lg ni...leh lah copy respi ni utk hidangan akn dtg...

    BalasPadam
  2. mak sara suke masak tauchu..teringat lak masakan mak..nyum3

    BalasPadam
  3. Ina: aku masak simple je tuh...resepi arwah mak..
    sara: resepi biase je ni...

    BalasPadam
  4. Hi, very good food tech. I invite you to visit my blog at:
    http://alvarogomezcastro.over-blog.es

    Greetings from Colombia

    BalasPadam
  5. Hi Alvaro! will do it now...Zasss

    BalasPadam

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik