18 April 2011

Ikan Masak Kicap "Sempoi"

Assalamualaikum semua....sihat tak hari ni? Hari ni nak masukkan resepi sempoi aku...biasalah kan orang yang tak de masa macam aku ni sentiasa nak resepi yang sempoi je...hari ni resepinya ikan masak kicap "sempoi". Sorry la gambar tak berapa cantik..camera tak canggih... :P



Bahan-bahannya

6 ekor Ikan (ikut suka ikan apa pun...)
3 biji Cili besar merah/hijau -dibelah dua
5 biji cili api - dihiris (tak nak letak pun tak pe..tak derhaka pun)
2 biji bawang kecil - dihiris
1 biji bawang putih - dihiris
1 biji bawang besar - dipotong bulat
sedikit air asam jawa
kicap lemak manis
1 1/2 cawan air
1 sudu besar rempah kari ikan (kalau tak nak letak pun tak pe..aku letak sebab memang dari arwah mak lagi letak rempah kari sikit...memang rasanya lain...tak percaya...sila cuba, nanti jemput aku datang rumah rasa...huhu)

Cara nak menyediakan:

Ikan macam biasa basuh, letak garam, kunyit goreng dulu dan ketepikan. Tumis bahan yang dihiris, masukkan cili besar, bawang besar dan tumis sekejap, kemudian masukkan kicap...agak2 la jangan sampai masin lak...lepas tu masukkan air asam jawa dan rempah kari. Biar mendidih sekejap, masukkan ikan yang dah digoreng tadi dan kemudian air. Tungga sehingga mendidih dan masak. Jangan letak garam lagi, kicap tu dah ada rasa masinnya...dah siappp...kan aku dah cakap sempoi je nak masak ni...makan la dengan hidangan tambahan lain lagi...

Selamat mencuba...wassalam..
Chef LuLu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Follower

My Birthday

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Our Anniversary

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

klik klik